Klikk på artist for å komme rett til omtale

klikk her
(Word doc)

Utskriftsvennlig artist oversikt,
klikk her (Word doc)

ODD RENÉ ANDERSEN
– en av landets dyktigste vokalister innenfor en rekke sjangere.

Odd René Andersen er viden kjent gjennom mange plateinnspillinger, TV-opptredener, konserter og forestillinger. Dette er en artist av et kaliber som ikke er dagligdags i Norge. Odd René er en av landes dyktigste vokalister og behersker en rekke sjangere. Han har også gjort noe så sjelden som å gjøre seg bemerket i soulens hjemland USA som supportartist til størrelser som Joe Cocker og Tina Turner. Ikke uten grunn er han av mange betegnet som Norges ukronede soulkonge. Så fort Odd René er på scenen utstråler han en helt egen karisma, entusiasme og glede, som det er umulig å ikke ta del i som publikummer. Han har en egen evne til å få kontakt med folket i salen og det er få artister i Norge som kan skilte med karisma og utstråling på hans nivå. Samtidig improviserer og leker han seg med de melodiske linjene, og gjør låtene helt til sine egne.

Foto_Tore_Bjønnes
Se og hør Odd René Andersen her;

Odd René Andersen - Hallelujah, I Love Her So

Odd René Andersen - Moon Over Bourbon Street

Odd René Andersen begynte sin platekarriere i rockebandet "DreamPolice". De ga ut to plater i perioden 1989-1993 og solgte til gull i Norge! De ble også nominert til Spellemannsprisen for sine album. Odd René har vært soloartist siden 1996, og har gjennom tiden hatt store oppdrag som support for verdensstjerner som Tina Turner og Joe Cocker før deres konserter i Oslo Spektrum. Under Fredspriskonserten 11. november 2001 fikk Andersen det ærefulle oppdrag å være korist for selveste Paul Mc Cartney. Han har også vært delaktig i filmmusikk til filmer som "Hamilton" (med Peter Stormare og Lena Olin) og "One Night At McCool´s" (med Michael Douglas, Matt Dillon og Liv Tylor). Odd René har figurert i de fleste norske tv og under-holdningsprogram, bl.a. "Amanda", "Rondo", "Memo" og har faktisk 4 ganger vært gjest i " Beat for beat". Noen av dere kjenner også Odd René fra Norsk Militær Tattoo. For tiden jobber han med eget storbandprosjekt og håper på utgivelse i nær fremtid.

STIAN CARSTENSEN - Multiinstrumentalist og ikke minst trekkspillmagiker i verdensklasse !

Stian Carstensen, med bopel i Eidsvoll, er en multiinstrumentalist av dimensjoner og en av Norges fremste trekkspillere i alle slags musikk-former. Som nittenåring kom han inn på jazzlinja i Trondheim  - på gitar.  Her lagde han "Farmers Market" sammen med tre andre med en gang og dette er fremdeles hovedbandet hans. Om jazz-linja sier Stian som de fleste andre som har gått der at det er en 2 år sammenhengende utrolig kjempejam. Lærerne innprenter elevene hoved-saken over alle: "Forfølg Kicket", uten dette faller vitsen bort. Han er ett oppkomme av musikalsk gjøgleri som han presenterer med stor instrumentalteknisk dyktighet.

Med trekkspillmagiker Stian Carstensen venter vi oss gnister og stjerner på Kultursenteret. Ikke minst når B3-fantomet Palle Wagnberg og hans Organ Unit utfordres til samspill og musikalske krumspring der musikanteri på øverste hylle, driv, fart og humor blir viktige ingredienser.

KARI SVENDSEN - Folkekjær visesanger og selve symbolet på munterhet i norsk visekunst !

Oslo jenta Kari Svendsen er en av våre mest folkekjære artister. En energibunt med sjarm, smittende humør og glimrende banjospill. Hun er selve symbolet på munterhet i norsk visekunst.  Kari startet sin musikalske karriere som tenåring i 1966, og var med på å starte visegruppen Christiania Fusel & Blaagress i 1968. Samme år gjorde hun sin platedebut med denne gruppen. Hun framsto for alvor som visesanger av format på albumet ”På stengrunn” (1973) – en hyllest til dikteren Rudolf Nilsen, og i 1978 kom hennes første soloplate ”Kari Svendsen”.
På 80-tallet gjorde Svendsen stor suksess med en forestilling der hun sang seg gjennom slagere fra gamle, norske spillefilmer. Denne kavalkaden resulterte i CD-en Kari går til filmen (1991). På 90-tallet slo hun seg sammen med tre gode kolleger – Klevstrand, Ofsdal og Kjetil Skaslien – og laget forestillingen Tigerbalsam. Dette var en ny kavalkade, denne gang over byviser og revynumre fra Oslo de siste 75 år. Forestillingen ble til en fast gruppe, Gatesangerne, noe som igjen førte til plateinnspillinger. Hun er spesielt kjent for å holde de norske revyvisene i hevd, særlig de av det munnrappe slaget

Kari Svendsen har deltatt i en rekke revyer og i utallige konstellasjoner på scene, skjerm og lerret. Nevnes bør rollen som vaktmester Rigmor i TV-serien Borgen skole som sikkert mange husker. Hun har også gitt ut visebøker og lånt sine musikalske evner til mange andres innspillinger. Kari er også ”visevertinne” på Viseklubben Josefine sammen med Jørn Simen Øverli og Lars Klevstrand; et idealistisk prosjekt hvor det inviteres til konserter hver onsdagskveld. Der kan både kjente og ukjente får lov til å ”prøve” seg.

Det må også nevnes at Kari Svendsen har nok selvironi til at hun godtar at enkelte omtaler henne som ”banjo-Kari”, men hun er altså langt mer enn det. Kari Svendsen er rett og slett en energibunt med sjarm, smittende humør og glimrende banjospill. Men bak munterheten finnes det også en meget seriøs visekunstner og en allsidig artist som bokstavelig talt spiller på mange “strenger”.

LAILA DALSETH KVINTETT - Norges ukronede jazzdronning med bl.a. Totti Bergh og Per Husby

Laila Dalseth, regnet som Norges ukronede jazzdronning, debuterte som jazzvokalist høsten 1954 og kan altså se tilbake på over 50 år som artist ! Hun formidler jazzens standard repertoar med varme, inderlighet og innlevelse. Hennes utrolig personlige tolkninger av denne musikken går rett inn i hjerterota for alle som har sans for vakker musikk. Dette er rett og slett "jazz from the heart" og vi gleder oss til å få smakebiter fra hennes mange album overøst med hennes kjærlighet til  musikken.

Laila Dalseth har vært aktiv som vokalist siden slutten av 50-tallet og platedebuterte i eget navn allerede som 23-åring i 1963 (Metropol Jazz). Hun har siden opptrådt ved utallige norske og utenlandske musikkfestivaler, og medvirket ved en rekke TV- og radioprogrammer i Europa sammen med fremstående utenlandske orkestre og solister. I 1976 ble hun tildelt norsk jazzlivs hedersbevisning - Buddy-statuetten. Laila har allerede rukket å vinne tre spellemannpriser for jazzplater i eget navn (Just Friends 1975; Glad there is you 1978; Daydreams 1984). I tillegg har hun mottatt en som solist med annet band, samt vært nominert til "Årets artist" og for "Årets jazzplate".

Totti Bergh har vært en markant aktør i norsk musikkliv siden begynnelsen av 1950 årene, og har arbeidet med de fleste norske musikere innen mainstream-sjangeren. Totti har deltatt på de fleste norske musikkfestivaler og medvirket ved diverse festivaler i utlandet. I de senere år har han bl.a. spilt ved fire store festivaler i USA (jfr. den amerikanske jazzfilmen «Texas Tenors, The IIIinois Jaquet Story» der Totti Bergh medvirker i samspill med saksofonistene IIIinois Jaquet, Sam Rivers, Benny Carter, Buddy Tate, Flip Phillips, Arnett Cobb og Red Holloway)

De tre nestorene Per Husby, Kåre Garnes og Tom Olstad har vært sentrale skikkelser i det norske jazzmiljøet gjennom flere tiår. De har opptrådt i utallige konstellasjoner på festivaler og klubbscener i inn- og utland og deltatt på talløse innspillinger sammen med norske og utenlandske musikere.

CADILLAC KINGS (GB)
- Et av Englands mest etterspurte swingband inviterer til dans !

The Cadillac Kings er et av Englands mest etterspurte swing band. De spiller Blues, Boogie, Jump-Jive & Rock'n Roll fra 40 og 50 årene. Cadillac Kings legger vekt på å gjenskape sounden og stilen fra denne perioden med halvakustiske gitarer, kontrabass og boogie-woogie piano. I tillegg har bandet en sterk profil i munnspilleren Gary Potts, som blir gradert som en av de ledende i UK. Cadillac Kings vil garantert fylle dansegulvet på årets RIBBEjazz !

"UK's number one swing-blues band"  - Blues in Britain
 "The Cadillac Kings' - 'Highway 17' - best blues CD of 2004" - The Times

SOMEBODY'S DARLING
-Country-pop-duoen Tine Valand og Liz-Tove Vespestad er tilbake !

Duoen Somebody's Darling består av Liz-Tove Vespestad og Tine Valand. Countrypop-jentene har gjort vellykket comeback med utgivelsen ”Walls”, der samtlige sanger er skrevet av Tine og Liz Tove.
Somebody´s Darling dukket opp fra ingenting, eller mer presist, rett fra gata, i den norske musikkvirkeligheten på tidlig 90-tall. Debutsingelen «That´s why I wear black» ble en umiddelbar radiohit og sørget for at jentenes debutalbum (1993) solgte til platinum pluss. Samme året var Somebody´s Darling også med på hyllest-platen til Leonard Cohen, ”Hvis Månen Hadde en Søster”, fortsatt en av Kirkelig Kulturverksteds mest solgte plater.
Somebody´s Darling gjorde en rekke turnéer, bl.a. som spesielle gjester for Emmylou Harris i hele Skandinavia. I 1994 ble Somebody´s Darling valgt til «International Artists of the Year» av TV-kanalen CMT i Nashville. Samme året slapp også duoen sitt andre, og så langt siste, studioalbum, Forever For Now (Sonet).

Til sammen har Somebody´s Darling solgt godt over hundre tusen album, et ikke ubetydelig antall av disse utenfor Norges grenser. I årene som har gått siden Somedody´s Darling harmoniserte sammen har Norge fått en omfattende, ny generasjon norske sangerinner/ låtskrivere som beveger seg i skjæringspunktet mellom pop, folk, rock og country. Mange har ment at tiden er overmoden for at Somebody´s Darling igjen bør vise hvordan dette gjøres og i februar i år var Somebody´s Darling tilbake med et nytt album som har tittelen 'Walls' der samtlige sanger er skrevet av Tine og Liz Tove. Et album som ble spådd garantert både å  overraske og glede gamle og nye fans. På "Walls" er countryfeelingen tonet ned en smule i forhold til før, det låter mer pop. Kvalitetspop. Og fortsatt er musikk myk og malende vakker. Og fortsatt synger damene harmonivokal så man tror det vokser vinger på dem.

BORBOLETA MED HANNE TVETER (v)

Borboleta er et nytt band som ble startet i Oslo sommeren 2006. Det er sammensatt av norske jazz, pop og verdensmusikere. Og det er atså ikke hvem som helst på perkusjon: Celio de Carvalho – fra Brasil, og Antonio Torner – fra  Mexico.
Borboleta – ”sommerfuglbandet” - byr på brasiliansk musikk, ved siden av flere sør-amerikanske stilarter og flamencoinspirert musikk.

Hanne Tveter er bandets vokalist med lang erfaring fra både jazz, pop, bossa-nova, og diverse teaterforestillinger. Til våren gir hun ut sin andre soloplate “My letter to the world”. Ellers har hun de senere årene vært å høre med sin jazzkvintett, eller som solist med flere av landets storband. Hanne har sin vokalutdannelse fra Barrat Dues Musikkinstitutt i Oslo, og underviser også barn i blant annet brasiliansk musikk. Hun har dessuten medvirket som solist på en rekke barneplateinnspillinger.

Celio de Carvalho er brasiliansk perkusjonist. Utdanet klassisk slagverker ved Escola de Música Villa Lobos,  Rio de Janeiro. Han har jobbet med kjente artister i Rio, fra han var bare 16 år gammel. I Norge har han Celio spilt med bl.a Jørn Hoel, Kalenda Maya, Tone Hulbæekmo, Geir Lystrup, Trio de Janeiro.
Celio har bidratt på 7 plater som har vunnet spellemanspris. Og han har medvirket på mer enn 70 innspillinger tilsammen, tatt opp i Norge, Brasil, USA, Island, Sweits, Sverige og Russland.

Antonio Torner har jobbet som freelance trommeslager i Norge siden 1998. Før det turnerte han i Mexico med artisten Gloria Trevi. Han spiller for tiden fast med bl.a. Grupo Zansa (brasiliansk), Electrucotango, (moderne tango), La Descarga og Salzumba (salsa). Antonio spiller også Flamenco, og medvirket som cajonero på turne forestillingen ”Ella” sammen med spanske og norske artister i 2005. Ellers har han vært å høre på en rekke festivaler både i Norge og rundt i Europa. Antonio har tidligere også jobbet med Det Norske Blåseensemble og de siste 2 år vært trommeslager for artisten Margaret  Berger .

Øvrige musikere er:

Maruis Graff
Som gitarist, vokalist og multi-strengeinstrumentalist har Marius spilt innen de fleste sjangre og har samarbeidet med så forskjellige artister som Lillebjørn Nilsen, M2M, Marit Larsen, Bjørn Eidsvåg og Hot Club De Norvège. Han har vært og er involvert i en rekke band slik som Monomania, Fou Rire, Elwood Caine og Sandvika Storband og har dessuten medvirket på en rekke plateinnspillinger

Torbjørn Sandvik
På både gitar, cubansk tres og brasiliansk cavaquinho har Torbjørn spesialisert seg innenfor latinamerikansk musikk, men også flamenco og annen verdensmusikk. Torbjørn har bodd ca. tre år i Latinamerika. Og han har  bl.a. spilt med  Grupo Zanza (brasiliansk), Salzumba (salsa) og verdensmusikkduoen Marimbondo. Torbjørn har tidligere vært å høre på Førde Internasjonale Folkemusikkfestival, Latinfestivalen (Trondheim), Columbi Egg (Bergen), Verden i Tromsø, Anjazz-festivalen (Hamar), Cosmopolite (Oslo) m.m.

Jens Fossum
Jens er bassist med utdannelse fra jazzlinja i Trondheim. Han har dessuten master degree i Jazz Performance fra univercity of Miami, der han blant annet spillte med Arturo Sandoval, Gary Campel, Ira Sullivan og Fifth Dimension. Han er i dag en av Oslos mest ettertraktede freelancere og har spilt med bl.a  Sigurd Køhn Quartet, Magnet, Marie Bergman, Trond Viggo Torgersen, og The Sinatra Songbook. Forøvrig har Jens medvirket på utallige plateinnspillinger og TV show.

SHARP 9 - stjernelag ledet av Staffan W-Olsson (The Real Thing/Mezzoforte)

Her kommer et stjernespekket 9-mannsband med seks blåsere og komp bestående av noen de mest fremtredende musikerne på den norske jazzscenen samlet på et brett. Gitaristen Staffan William-Olsson, kjent fra bl.a The Real Thing og Mezzoforte,  er bandets leder og hovedsaklige komponist/arrangør. Gruppen ble en umiddelbar suksess etter starten i 2004 og har allerede spilt på de fleste større jazzklubber og festivaler i Norge og Sverige. De ble også nominert til Spellemannsprisen i 2004 for sin debutplate No:Network og er elsket av publikum for sine liveopptredener.
Musikalsk sett er Sharp 9 elegant og forfriskende, med låtmateriale forankret i amerikansk jazz med alt fra Basie-inspirert swing til cool vestkystjazz, funk og latin, bebop og blues.
Med den sterke besetningen kommer solistprestasjonene som perler på en snor og bidrar til å gjøre bandet til en sjelden konsertopplevelse. Ikke gå glipp av denne muligheten å høre kremen av norske jazzmusikere i en ny setting for dette kommer det til å slå gnister av.
Deres andre cd - Sudoku - kom nylig ut til glitrende kritikk fra en samstemt presse. Bandet sørger også for at Odd René Andersen får det rette trøkket på årets RIBBEjazz
med først en Sinatra inspirert crooner avdeling og senere på kvelden en mer funky og soulinspirert ”Tower of Power” avdeling !

ARILD STAV MED GOSPELBAND feat. MARVIN CHARLES
-

Arild Stav har spilt saksofon for et utall kjente artister fra inn- og utland. Fra orkestergraven har han spilt saksofon og klarinett for det som kan krype og gå av musikalartister og skuespillere, og rett som det er dukker han opp som orkester-leder i TV-programmer.
Denne gangen har Arild samlet et band med 6 musikere og 4 sangere som vil fremføre ekte sprudlende soul-gospel perler. Har blir det klassikere av gospel legenden Andrae Crouch, som allerede som 14-åring skrev ”The Blood Will Never Lose Its Power” og ”My Tribute”, som er blant verdens mest spilte sanger. Crouch har jobbet med Michael Jackson, Madonna, Elton John og Diana Ross og regnes av mange som den moderne gospelmusikkens far. Eller hva med klassikeren og den internasjonale hit’en , ”Oh Happy Day”, innspilt og udødeliggjort av Edwin Hawkins Singers i 1969.

Et annet kjent navn er Lisa Strandengen som tidligere har sunget i blant annet Oslo Gospel Choir og koret fast for gruppa D´sound. Hun er også kjent for sin Grand Prix deltakelse i 2004. Øvrige musikere er Line Høllersli, Siri Kleven, Ola Slaaen, Frode Mangen, Trond Kleven, Jon Berge Askeland, Andreas Brattlie

Av sangerne i bandet må nevnes afroamerikanske Marvin Charles som flyttet til Norge i 1986. Marvin er særlig kjent for sin fløyelsmyke stemme og tolkninger av sanger som Nat King Cole lanserte på 40- 50- 60-tallet. Som soulsanger gjør han forrykende opptredener med tolkninger av gamle Tower of Power-låter, Earth, Wind & Fire, Marvin Gaye, George Benson etc. Han har deltatt i en lang rekke konserter og TV-show. I tillegg har han en forkjærlighet for engelske og amerikanske salmer som han, mildt sagt, tolker på sin egen måte.

PAUL WAGNBERG ORGAN UNIT - Palle "Groove" med sitt legendariske B3-orgel pluss meget dyktige solister

Sammen med trekkspillmagiker Stian Carstensen venter vi oss gnister og stjerner på Kultursenteret når B3-fantomet Palle Wagnberg og hans Organ Unit utfordres til samspill og musikalske krumspring der musikanteri på øverste hylle, driv, fart og humor blir viktige ingredienser.

Garantert  en groovy, humørfylt og underholdende live-act med samspilte og meget gode solister som fører Jimmy Smith-tradisjonen videre; vår egen B3 konge Palle Wagnberg, Frode Kjekstad på gitar og Erik Nylander på trommer. Et par vokal innslag med Wagnberg i løpet av konserten, er ikke uvanlig. Trioen turnerer rundt i hele Skandinavia, alltid med det tunge, legendariske Hammond B3-orgelet i sentrum.
"PALLE GROOVE WAGNBERG” som vi liker å kalle han eller Paul Wagnberg (f. 1961) som er hans rette navn er opprinnelig svensk, født i Norrköping i 1961. Han har jobbet som profesjonell musiker siden 1985. På denne tiden flyttet han også til Norge. Palles spillestil er tydelig influert av Jimmy Smith, som revolusjonerte bruken av Hammond-orgelet og utviklet en ny form for orgeljazz på 1950 - tallet. Mange har fulgt i hans fotspor, og Palle Wagnberg er en av dagens fremste representanter for denne musikkformen. Samtidig tilfører han musikken nye elementer som resulterer i en egen, unik stil. Det er en opplevelse å se Paul Wagnberg på scenen, ikke minst på grunn av det utrolige fotarbeidet. Pedalene på B3'en trakteres med en hurtighet og nøyaktighet som få, hvis noen, kan matche. Etter å ha spilt med souljazzgruppa The Real Thing siden 1992 ga Palle Wagnberg ut sin første CD i eget navn i 1999, med tittelen ”Eat Meat”. På denne platen medvirket New York-gitaristen Randy Johnston og Torstein Ellingsen, trommer. Året etter startet samarbeidet med bl.a. gitaristen Frode Kjekstad og trioen fikk sitt navn; "Paul Wagnberg Organ Unit". I kjølevannet av dette samarbeidet kom albumet "Gone Fishing" ut  i 2001, en avslappende laidback CD litt roligere enn en live-opptreden med denne trioen. Også her med Torstein Ellingsen bak trommene.

Siste tilskudd i dette trekløveret er Erik Nylander (f. 1981), trommeslager, opprinnelig fra Norberg, Västmanlandslän i Sverige. Han har i flere år, samtidig med studiene ved jazzlinja på Konservatoriet i Trondheim , jobbet som frilansmusiker og spiller i band som Ola Kvernberg trio og Kirsti Huke kvartett. Erik har en særegen, organisk og tungtswingende  spillestil, inspirert av storheter som Jack DeJohnette og Elvin Jones. Han blir stadig engasjert av nye band, og er allerede i ferd med å gi jazzkritikere bakoversveis med det nyskapende bandet Kobert.

Nytt fast medlem fra 2000 i Palles ”Organ Unit”  ble som nevnt Frode Kjekstad (f .1974),  fra Lier i Buskerud. Frode er spennende og svingende gitarist og også en meget fin komponist. Han har en smakfull stil, en fantastisk teknikk og meget god oversikt.
I 2005 kom Frode ut med sin debut-cd ”New York Time”. Den ble innspilt på Manhattan med musikere som Dr Lonnie Smith, orgel, Byron Landham, trommer og Eric Alexander, saksofon. Frode medvirker også på to plater med Sandvika storband, den seneste kom ut i oktober 2005. På denne har han bidratt med alle komposisjoner og arrangementer.

BLACK'N BLUES - Romerikes partyband #1 leverer soul, rock, blues og funk med trøkk !

Spillegleden og trøkket fra det 10-mann sterke lokale bandet får salen til å koke enten det er på  Smuget i Oslo, på Byfest i Lillestrøm eller ellers på Romerike ! Repertoaret spenner over R&B beslektede stilarter som soul, rock, blues og funk. Bandet består av ei 4-manns blåserekke, trommer, bass, 2 gitarer, keyboard og 4 lead-vokalister. Låter fra Blues Brothers, Blood, Sweat & Tears, Chicago, Tower of Power, Aretha Franklin, Little Feat og mange flere får ei framføring de fortjener. De som ikke er på dansegulvet når bandet trår til, har enten sovna eller fått for mye innabords. For dette er groovy party-musikk med trøkk ! Black´n Blues har gitt ut 2 Cd´er og medvirket i flere radio og TV-programmer.

CANNONBALLS
-

Bandet ble startet av trompetist Eckhard Baur og har hatt dampende hete jobber i Oslo området med stormende suksess. De spiller Cannonball Adderley og Nat Adderleys Soul-jazz fra 60-tallet. Av repertoaret kan nevnes klassikere som f.eks; "Mercy. Mercy" , "Del Sasser" ,"Dat There" og "Sack of Whoe", i tillegg til utvalgte standards. Benytt sjansen til å oppleve noen av landets fremste jazzere sette fyr på Connect scenen med dette hardtswingende fyrverkeriet !! Øvrige musikere er pianisten Anders Aarum, som regnes som et av de største talentene i dagens unge norske jazz, bassisten Jens Fossum og saksofonisten Håvard Fossum, begge utdannet fra USA, og som behersker de fleste genre. På trommer sørger Håkon Mjåset Johansen for groovy og stødig rytme.

Eckhard Baur - trompet
Eckhard er utdannet ved jazzlinja på Musikkhøgskolen i Köln hos Jiggs Wigham og har også tatt klassiske studier ved Musikkonservatoriet i Mainz. Han har spilt med flere europeiske radiostorband og internasjonale artister som Bobby Shew, Benny Waters, Billy Mitchell, Bobby Burgess, Claudio Roditti, Sammy Davis Jr., Sarah Vaughan og Sinead O´Connor. I tillegg har han spilt med norske band som The Sinatra Songbook, Jens Wendelboe, Geir Lysne Listening Ensemble og Oslo Groove Company samt sitt eget band Eckhard Baur Movements. For tiden er han fast medlem i Bob Brookmeyers New Art Orchestra. Eckhard har vært leder for jazzavdelingen ved Lørenskog Musikk- og Kulturskole, og underviser nå ved Norges Musikkhøgskole.

PALLE WAGNBERG - godbiter fra den svenske viseskatten, med hovedvekt på sanger av trubaduren Cornelis Vreeswijk

Palle Wagnberg er mest kjent som organist, bassist, komponist og vokalist i den norsk-svenske jazzgruppen ”The Real Thing” og fra sin egen orgeltrio; ”Paul Wagnberg Organ Unit”.
Men ved siden av jazz karrieren har han i senere tid også opptrådt som visetolker. Mest er det viser fra den store, svenske visetradisjonen som da blir fremført. I denne sammenhengen akkompagnerer Palle seg selv kun på kassegitar. Det blir en salig blanding av vakre og humor-istiske komposisjoner, men også noen til ettertanke.

KIM THERKILDSEN
- Trubadur med lang fartstid i en rekke band og sammenhenger på Romerike

Kim Therkildsen har holdt på med musikk siden midten av 70-tallet. Med dyp og uttrykksfull stemme og en proper kompgitar har han både som visesanger, dansebandvokalist, rockesanger etc. holdt på med musikk i band som Beems, Jim Odwins, Øratadom, D.Bandet og Garasjebandet. Som trubadur, med sin trio The Harmophones og med kvintetten Get Rythm! har han vært med på å sette sitt preg på musikk livet på Østlandet i mange år.

Kim drar i gang rock'n roll, blues, boogie, country og ballader med kassegitar så det er en fryd å høre på og tar gjerne en sang på oppfordring. Med en god dose godt humør og spilleglede samt et repertoar på flere hundre låter som spilles uten jukselapp blir det alltid stemning der Kim opptrer

Joachim Svendsen spiller til vanlig blant annet i country/rock bandet Jetsurfers. Jetsurfers er svært aktive på live-fronten og ga ut albumet "Western reality" i sommer. Julefreden senker seg, Joachim bytter ut rockeband med trekkspillern Arve Johansen fra Fetsund, fadern Ronny Svendsen med sin saxofon samt Terje Sæthre på gitar og Ole Chr. Rydland på trommer.

Repertoaret vil stort sett bestå av jazz standards, evergreens og andre klassiske "svisker" fra nær og fjern !

RIBBEJAZZ BAND
- Nyt taffelmusikk og forfriskninger i Teatertorget under pausene i Stjernesalen

BARN

TIL ALLE BARN !

VI INVITERER ALLE BARN TIL Å KLE SEG UT SOM JULEBUKKER.

MØT OPP PÅ STORTORGET VED MENY KL.16.45

AVMARSJ KL. 17.00 NED JULEGATA TIL KULTURSENTERET.

GRATIS BARNEKONSERT KL.17.45 MED PROGRAMLEDER

ELISABETH LINDLAND FRA NRKs ”JULEMORGEN”

OG BARNEKORET "MINIKLANG" FRA SKEDSMO.

ALLE BARN FÅR GRATIS GODTEPOSER VED AVSLUTNING CA. KL.18.40.

GRATIS BARNEKONSERT
- Elisabeth Lindland fra NRKs "Julemorgen" og barnekoret "Miniklang"

Elisabeth Lindland har i flere sesonger vært programleder for Julemorgen på NRK1 og er en A-kjendis blant norske barn. Etter at hun ble håndplukket til Julemorgen i 1999, har barne-underholdning utgjort en større og større del av virksomheten. Utenom samarbeidet med NRK kollega Nissa Nyberget, har hun bl.a. turnert med barneforestillinger for Rikskonsertene, og spilt inn CD’en Miriam Steinhuggerdatter. I tillegg opptrer hun ofte som “voksen”solist for ulike konsertorkestre.
Elisabeth Lindland og Nissa Nyberget har vært programledere for 100 direktesendte Julemorgen-sendinger på NRK 1, holdt nærmere 150 konserter fra Svalbard til Qatar (!), spilt inn 4 CD’er og gitt ut deres egen sangbok. De har opptrådt alene og med Kringkastingsorkesteret, med barnesolister og 1000-barns kor, i gymsaler og på TusenFryd og i Oslo Konserthus. De har ligget 3 ganger på Norsktoppen og blitt nominert til Spellemannsprisen. Varemerket deres alene eller sammen er levende musikk. De bruker aldri “musikk på boks”, men har alltid med seg topp musikere, og gjerne lokale kor som er med dem hele konserten.
Øvrige musikere er Totto Hansen, Helge Sunde og Trond Lindheim.

Miniklang ble etablert i september 2005, og er et nytt og friskt tilbud for barn og unge i Skedsmo kommune. Barnekoret synger alt fra klassisk og viser til gospel og populærmusikk. Enkelte av sangene følges av dans og bevegelser. Miniklang har mange opptredener og synger på alt fra kirkekonserter til kjøpesentre. Korets faste dirigent er Ingrid Danbolt.

GOD FORNØYELSE !

KULTURTIBUD DET SWINGER AV !

SPONSORER: